ضرورت ورود شورای توسعه فرهنگ قرانی در نقش اصلاح گر
به گزارش روابط عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت، در پی مصاحبه های بی دردی یکی از مدیران معاونت قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از وضعیت موجود و مقاومت در برابر واگذاری مصادیق اجرایی به ساختارهای مردم نهاد، روابط عمومی اتحادیه موسسات قرآنی کشور برای تنویر افکار عمومی جامعه قرآنی وظایف معاونت قرآن را که در سایت این معاونت نیز درج گردیده است را از ذیلا ارسال کرده است.
سئوال اساس آن است که در کجای این وظایف معاونت از واژه های برگزاری، اجری و مشابه ان استفاده شده است؟
پر واضح است وظیفه اساسی و اصلی معاونت قرآن؛ سیاست گذاری، برنامه ریزی کلان، پیش بینی اعتبارات و نظارت بر فرآیندها روش ها و برنامه های قرآنی است .
اینجاست که شورای توسعه فرهنگ قرانی در نقش اصلاح گر ورود کند.
و اما وظایف معاونت قرآن و عترت از نگاه مصوبات:
۱. سیاست گذاری برای چگونگی برگزاری نمایشگاه های قرآن وعترت
۲. تدوین سیاست¬ها و ضوابط برگزاری جشنواره ها و مسابقات قرآن و عترت ، صدور مجوز و نظارت بر اجرای آن.
۳. تدوین سیاست¬ها و ضوابط حمایت از فعالیت مؤسسات فرهنگی، جلسات و مکاتب قرآن و عترت مردمی و هدایت و نظارت بر آن ها.
۴. سیاست¬گذاری و برنامه¬ریزی برای توانمندسازی هنرمندان متعهد و فعالان قرآن و عترت جهت تولید آثار و محصولات قرآن و عترت.
۵. سیاستگذاری و برنامه ریزی به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و اسرار اقامه نماز.
۶. راهبری کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی – ترویجی قرآنی.
۷. راهبری و تدوین ضوابط مرتبط با تأمین فعالیت های قرآنی کشور و تعیین اولویت های آن
۸. راهبری در برنامه¬ریزی و اجرای هماهنگ و هم افزای برنامه های قرآن و عترت دستگاه¬ها و نهادهای دولتی عمومی و مردمی.
۹. نظارت کلان با توجه به اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی.
۱۰. نظارت بر عملکرد شورا یا کمیته هماهنگی امور قرآنی دستگاه¬ها در استان و شهرستان ها
۱۱. نظارت بر اجرای سیاست های حمایت از فعالیتهای تبلیغی – ترویجی مردمی
۱۲. نظارت بر اجرای سیاست های حمایت از برنامه های آموزش تخصصی کوتاه مدت قرآنی مردمی
۱۳. نظارت بر اجرای سیاست های حمایت از فعالیتهای آموزش عمومی قرآن و عترت مردمی
۱۴. برنامه ریزی برای رشد خلاقیت های قرآنی کشور
۱۵. برنامه ریزی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در امر فعالیتهای قرآن و عترت
۱۶. برنامه ریزی جهت بهره گیری از توان فعالان هنری،فرهنگی و رسانه های در توسعه فرهنگ قرآنی
۱۷. حمایت از طرح ها، آثار و محصولات فرهنگی ، هنری و رسانه های قران و عترت
۱۸. حمایت از ایجاد فضاها و ابزار و تجهیزات مناسب اطلاع رسانی فعالیت های قرآن و عترت
۱۹. ارزیابی وظایف و فعالیت سازمان ها در حوزه تخصصی قرآنی و ارائه گزارش دوره ای به شورای توسعه فرهنگ قرآنی
۲۰. ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه معاونت امور قرآن و عترت ( میزان اثربخشی و کارایی برنامه ها، ارائه گزارش های عملکرد، اخذ و تطبیق برنامه های اجرایی با اهداف و برنامه کلان معاونت )
۲۱. ارزیابی و نظارت بر چاپ و نشر آثار، محصولات و ترجمه های قرآن و عترت
۲۲. ارزیابی و صدور مجوز جهت تشکیل مراکز و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت
۲۳. تدوین طرح و برنامه های ملی قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج
۲۴. طراحی، استقرار و مدیریت ساز و کارهای ارزیابی عملکرد وزارتی در حوزه قرآن و عترت
۲۵. طراحی، استقرار و به روز آوری نظام اداری رسانی و گزارشگیری با هماهنگی وزارت جهت ارائه در مجلس ، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی.
۲۶. ارائه پیشنهادهای لازم به شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی برای اجرایی شدن منشور توسعه فرهنگ قرآنی.
۲۷. تدوین و پیشنهاد سیاست های اجرایی امور قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج و پیشنهاد آن به کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی.
۲۸. تدوین و پیشنهاد ساز و کارهای مناسب برای تسهیل ارتباطات، هماهنگی و هم افزایی فعالیت دستگاههای دولتی، عمومی و مؤسسات مردمی در حوزه تبلیغ و ترویج.
۲۹. تدوین و پیشنهاد ساز و کارهای لازم برای اجرای مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه تخصصی و نظارت بر حسن اجرای آن.
۳۰. تدوین ضوابط تأسیس و سیاست های توسعه مراکز، مؤسسات و انجمن های قرآن و عترت.
۳۱. تدوین و به روزآوری و نظارت براجرای سیاست ها و ضوابط حمایتی توسعه و تجهیز فیزیکی.
۳۲. تدوین ، به روزآوری و نظارت بر اجرای سیاست های حمایت از خادمان و فعالان قرآن و عترت کشور.
۳۳. پیش بینی و پیشنهاد اعتبارات قرآنی کشور و پیگیری آن در مجلس و دولت.
۳۴. تعیین موضوعات برای مطالعه و پژوهش های لازم برای ساماندهی و توسعه فعالیت های قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج.
۳۵. بسترسازی تبیین منشور توسعه فرهنگ قرآنی و معرفی کارکردهای آن در دستگاههای دولتی.
۳۶. پیگیری تصویب طرح های قرآن و عترت در کمیسیون فرهنگی دولت.
۳۷. شناسایی و ایجاد ظرفیت های جدید فعالیت قرآن و عترت در دستگاههای دولتی.
۳۸. بررسی و پایش قابلیتهای موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید فعالیت قرآن و عترت در سازمان ها و مراکز وابسته.
۳۹. تدوین ضوابط شناسایی، معرفی، تکریم و حمایت از خادمان، نخبگان، فعالان و مدیران قرآن و عترت داخل و خارج.