پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
شنبه ٣٠ دی ١٣٩٦  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   




گروه خبر:  اخبار برگزیده روز , خبر ویژه اخبار قرآنی, صفحه اصلی اخبار قرآنی, اخبار قرآنی, اخبار ویژه سایت اتقان ٢٠:٣١   1392/09/05 شماره خبر:  ٦٤٠٣
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
در پنجمین نشست تخصصی اتحادیه مطرح شد:
موسسات از درس‌های قرآنی قیام عاشورا در آموزش‌های خود بهره ببرند
در پنجمین نشست تخصصی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور حجت الاسلام میرلوحی و اجرایی با اشاره به شیوه‌های آموزش در زمان قیام عاشورا و پس از آن به موسسات قرآنی توصیه کردند که درس‌های این قیام را وارد سیستم آموزشی خود کنند.

در پنجمین نشست تخصصی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور حجت الاسلام میرلوحی و اجرایی با اشاره به شیوه های آموزش در زمان قیام عاشورا و پس از آن به مؤسسات قرآنی توصیه کردند که درس‌های این قیام را وارد سیستم آموزشی خود کنند. به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور «اتقان نیوز» ظهر امروز پنجمین نشست تخصصی با موضوع خواستگاه قرآنی قیام عاشورا، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین میرلوحی و حجت‌الاسلام والمسلمین اجرایی در محل اتحادیه برگزار شد. در این نشست حسن محمدی مدیرعامل این اتحادیه با ذکر فعالیت‌ها و اهداف اتحادیه و همچنین مؤسسات عضو از حجت‌الاسلام والمسلمین میرلوحی خواست تا با توضیح برخی شبهات در قیام عاشورا جایگاه قرآن در این قیام را شرح دهند. حجت‌الاسلام والمسلمین میرلوحی مدیر روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال گفت: در تمام وقایع عاشورا از لحظه حرکت حتی تا بعد از بریده شدن سر مبارک نمودهای قرآنی نمایان است. آنچنان که حتی منابع غیر شیعی نیز در 8 مورد قرآن خواندن سر مبارک را ذکر کرده‌اند و این نشان دهنده اهمیت قرآن در واقعه عاشوراست. این پژوهشگر قرآنی افزود: امام از ابتدا بنا به موقعیت آیات و درس هایی را از قرآن تلاوت می‌کردند. در واقع این درس آموزی از قرآن و اهمیت جایگاه این کتاب مقدس در راه تمام ائمه مشهود است لکن هر کدام بنا بر مقتضیات زمان خود عمل می‌کردند. مثلاً امام علی (ع) سال‌ها در خانه ماند و در زمان مناسب تشکیل حکومت داد از آن طرف امام حسن (ع) درس زیبای سازش و صلح با دشمن را به نشان دادند. امام حسین (ع) مأمور به قیام و امام سجاد (ع) با خطبه‌ها و دعاهای خود مردم را هدایت می‌کردند. میرلوحی در خصوص فعالیت مؤسسات قرآنی و ارتباط آن با این واقعه‌ی عظیم گفت: حقیقت آن است که ما می‌بینیم بسیاری از مؤسسات قرآنی علاقه‌ی زیادی به فعالیت در حوزه‌ی عترت دارند اما متأسفانه به لحاظ محتوایی دچار ضعف هستند و ممکن است از راه اصلی دور شوند لذا من معتقدم که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در این میان نقش حساسی را ایفا کند. این پژوهشگر قرآنی گفت: اتحادیه باید با تبیین این اهداف خوراک فکری و آموزشی مناسبی را برای مؤسسات ایجاد کند و به نوعی به عنوان خط دهنده عمل کند. مثلاً من تحقیقی در مورد اعجازهای علمی قرآن و ارتباط آن با سیره و اهل بیت مطالعه می‌کردم. ریشه عصمت در قرآن 14 بار آمده (همان گونه که ما 14 معصوم داریم) و کلمه از ریشه امام 12 بار آمده است. اگر این تحقیقات معرفی شوند و در اختیار مؤسسات قرار گیرند آن‌ها می‌توانند با استفاده از ذوق و خلاقیت خود به نوعی این موارد را تبدیل به سرفصل‌های آموزشی کرده و شیوه‌ی نوینی را در آموزش مفاهیم قرآن خلق کنند. وی در انتهای سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به سالروز تخریب بقاع متبرکه ائمه (ع) در سامرا گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری نیز گفته‌اند ما نباید این هتک حرمت عظیم را فراموش کنیم. بسیار خرسندم که افرادی چون هیئت مدافعان حرم با فعالیت‌های خود واکنش خوبی را به این عمل زشت وهابیت نشان دادند. اگر امروز بگذاریم چنین اهانت هایی به ائمه فراموش شود فردا وهابیت نقشه توهین جدیدی را می‌کشد. در ادامه حجت الاسلام و المسلمین اجرایی با تایید سخنان حجت الاسلام میرلوحی گفت: ما باید از شیوه‌ی برخورد امام سجاد (ع) پس از واقعه‌ی عاشورا درس بیاموزیم. گویی حضرت به ما یاد می‌دهند که چگونه باید قیام عاشورا را به دیگران درس دهیم؛ لذا آن حضرت با خطبه های خود بخشی از پیام را منتقل می‌کردند تا آن جا که خطبه خوانی را برای ایشان ممنوع کردند و حضرت با استفاده از دعاهای سیاسی وظیفه خود را انجام می‌دادند. وی افزود: پس شیوه‌ی آموزش بسیار مهم است. حضرت دائم در حال گریه بودند اما این گریه از سر ضعف نبود یک ابزار بود که مردم در مورد قیام عاشورا به روشنگری دست پیدا کنند.

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: