پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
پنج شنبه ٢٢ آذر ١٣٩٧  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  مقاله, اخبار برگزیده روز ١٢:٣٥   1397/06/31 شماره خبر:  ٢٠٢٧٧
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
دین اسلام مسلمانان را از دوستی با کدام گروه‌ها نهی کرده است؟
حد و حدود دوستی و مودت از منظر اسلام
اسلام اعتدال در دوستی را توصیه کرده و در دوستی و دشمنی خواهان میانه‌روی است. امام علی (ع) می‌فرماید: با دوستت با حفظ جهات و مدارا اظهار دوستی کن. شاید روزی دشمنت شود. همچنین در اظهار دشمنی نیز مدارا کن. شاید روزی دوستت گردد.

 

دین اسلام مسلمانان را از دوستی با کدام گروه‌ها نهی کرده است؟

حد و حدود دوستی از منظر اسلام

به گزارش اتقان؛ اسلام اعتدال در دوستی را توصیه کرده و در دوستی و دشمنی خواهان میانه‌روی است. امام علی (ع) می‌فرماید: با دوستت با حفظ جهات و مدارا اظهار دوستی کن. شاید روزی دشمنت شود. همچنین در اظهار دشمنی نیز مدارا کن. شاید روزی دوستت گردد.

از نظر دین اسلام ملاک حد و حدود رفاقت و دوستی با یک شخص تا چه اندازه هست؟

با توجه به این‌که نیاز به دوستی و دوستان یکی از نیازهای مهم انسان است و جای خالی این نیاز را چیز دیگری پر نمی‌کند، باید حتماً به دنبال فراهم آوردن زمینه آن از یک‌سو و آسیب‌شناسی آن از سوی دیگر بود. در همین راستا، امام حسن مجتبی (ع) به یکی از فرزندانشان فرموده‌اند: پسرم! با احدی برادری و دوستی مکن، مگر بدانی به چه جاهایی می‌رود و با چه افرادی نشست‌وبرخاست می‌کند و چون خوب بر احوالش آگاهی یافتی و روش او را پسندیدی، با او دوستی کن. دوستی تو به خاطر این باشد که او را از لغزش‌ها بازداری و در تنگدستی به او یاری‌رسانی.

امیرالمؤمنین (ع) نیز فرموده‌اند: هرگاه وضع شخصی بر شما نامعلوم شد و دین و آیین او را نشناختید، به دوستانش بنگرید. اگر اهل دین و آیین الهی‌اند، بدانید او نیز پیرو آیین خدا است.

در روایات از دوستی با چند گروه نهی شده است:

1. دروغ‌گو: امام سجاد (ع) به یکی از پسران خود فرمودند: فرزندم! پنج دسته را در نظر داشته باش و با آنان هم‌نشین و هم گفتار و رفیق راه مشو. مبادا با دروغ‌گو هم‌نشین شوی که چون سراب است.

2. فاسق: مبادا با فاسق هم‌نشین شوی که تو را به لقمه‌ای نان و یا به کمتر از آن بفروشد.

3. بخیل: مبادا با بخیل دوست شوی، زیرا وقتی به کمک مالی او نیازمند بشوی، تو را رها می‌کند.

4. احمق و نادان: مبادا با احمق دوست شوی، زیرا به‌جای این‌که به تو سودی برساند، به تو ضرر می‌رساند.

5. قاطع رحم: از هم‌نشینی باکسی که پیوند خویشاوندی را قطع کرده، دوری‌کن، زیرا که من او را در سه جای قرآن مورد لعن و نفرین یافتم.

6. بدزبان: لقمان حکیم به فرزندش فرمود: فرزندم! هیچ‌گاه بدزبان تو را فریب ندهد، زیرا بر دلش مهر زده شود و اندام و جوارحش علیه او شهادت خواهد داد.

7. جاهل: امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) فرمودند: صحبة الجاهل شؤم یعنی هم‌نشینی با جاهل، نحس و بی‌برکت است.

8. فرومایگان: آن حضرت به امام حسین (ع) فرمودند: و من خالط الأراذل حقّر یعنی هر که با فرومایگان معاشرت کند، پست و حقیر شود.

9. اشرار: مبادا با شخص بدکار و تبهکار دوستی و رابطه برقرار کنی، زیرا او همانند شمشیر است که جلوه زیبایی دارد، ولی اثرش زشت و نازیبا است.

در سفارش‌های لقمان حکیم به فرزند خود به برقراری رابطه با دوستان خوب تأکید شده است: دوست خوب بهتر از تنهایی و گوشه‌نشینی است. فرزندم! هزار دوست برای خود انتخاب کن و بدان که هزار دوست کم است و هیچ‌کس را دشمن خود مساز، زیرا یک دشمن هم زیاد است.

هم‌چنین امیرالمؤمنین (ع) فرمود: تا می‌توانی دوستانت را زیاد کن. دوستان به هنگام یاری جستن تکیه‌گاه و پشتیبان آدمی هستند.

از نظر روایات دوست واقعی کسی است که به حدود دوستی پای بند باشد. امام علی (ع) در این رابطه می‌فرماید: دوست واقعی نخواهد بود مگر این‌که دوستش را در سه حالت فراموش نکند: به هنگامی‌که دنیا به او پشت کرده و وقتی‌که غایب است و پس از مرگ.

هزار دوست برای خود انتخاب کن و بدان که هزار دوست کم است و هیچ‌کس را دشمن خود مساز، زیرا یک دشمن هم زیاد است.

همان‌طور که می‌بینید اسلام، اصل معاشرت با مردم و دوستی با آن‌ها را تأیید کرده و حتی بر دوست گیری تأکید نموده است تا جایی که امام علی (ع) می‌فرماید: کسی که دوست پاک‌ضمیر خود را برای خدا با وی پیوند دوستی داشته، از دست بدهد، مثل این است که شریف‌ترین اعضای بدن خود را ازدست‌داده است.

اما اسلام به‌منظور پیشگیری از خطرات احتمالی بر رعایت نکاتی تأکید کرده است؛ مانند:

1. جهت‌گیری صحیح در برخوردها و ارتباط انسانی: اسلام می‌خواهد همه دوستی‌ها و دشمنی‌ها برای خدا باشد و اغراض نفسانی در آن دخالت نداشته باشد.

2. دوستی حساب‌شده: جوانان در انتخاب دوست آسان پذیر و زود پسند و با یک برخورد عادی مجذوب دیگری می‌گردند. چنین دوستی‌های تصادفی و حساب‌نشده می‌تواند ثمرات تلخی داشته باشد.

3. اعتدال در دوستی: جوانان به دلیل برخورداری از احساسات و عواطف، در دوستی افراط می‌کنند و ارتباط امروز را ثابت و ناگسستنی می‌پندارند. ازاین‌رو، به‌قدری در دوستی زیاده‌روی می‌کنند که گویی یک روح در دو بدن‌اند. ازجمله مثل هم لباس می‌پوشند و مانند یکدیگر موی و روی خود را می‌آرایند و نیز باهم از هر سرّی سخن می‌گویند و تحمل جدایی از یکدیگر را ندارند، چنان‌که در ایام جدایی از نظر روحی به هم می‌ریزند.

اسلام اعتدال در دوستی را توصیه کرده و در دوستی و دشمنی خواهان میانه‌روی است. امام علی (ع) می‌فرماید: با دوستت با حفظ جهات و مدارا اظهار دوستی کن. شاید روزی دشمنت شود. همچنین در اظهار دشمنی نیز مدارا کن. شاید روزی دوستت گردد.

منبع: تبیان

 

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: