پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
جمعه ٢٩ شهريور ١٣٩٨  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  مصاحبه, اخبار برگزیده روز ١٢:١٨   1398/05/08 شماره خبر:  ٢٢٧٣٦
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
آسیب شناسی فعالیت‌های قرآنی 4/ محمدرضا پورمعین؛
حوزه قرآنی غافل از نیاز سنجی و مخاطب شناسی
آسیب زمانی ایجاد می‌شود که بعد از برنامه ریزی نیاز ما به آن برنامه هویدا می‌شود و این سؤال پیش می‌آید که آیا برنامه آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و یا حتی عمرانی که قرار است اجرا شود، آیا واقعاً نیاز است؟

حوزه قرآنی غافل از نیاز سنجی و مخاطب شناسی

محمدرضا پورمعین، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت و گو با «اتقان» با اشاره به آسیب شناسی فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد: در درجه اول آنچه در موفقیت و یا عدم موفقیت فعالیت‌های قرآنی مؤثر است را می‌توان در 4 بخش دسته بندی کرد، ضعف در نظام برنامه ریزی، نظام نیاز سنجی، نظام مخاطب شناسی و نظام ارزیابی، از مهمترین آسیب‌های این حوزه به شمار می‌رود و آنچه در نگاه اول و در نظام برنامه ریزی مؤثر است، توجه به اصول، اهداف، ساختار، ابزار و بودجه فعالیت‌هاست که معمولاً برنامه‌های قرآنی این 4 نگاه را دارند.

پورمعین بابیان اینکه نیاز سنجی از جمله مهمترین اصول سیاست گذاری و برنامه ریزی در سطح کلان کشور است، گفت: اما آسیب زمانی ایجاد می‌شود که بعد از برنامه ریزی نیاز ما به آن برنامه هویدا می‌شود و این سؤال پیش می‌آید که آیا برنامه آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و یا حتی عمرانی که قرار است اجرا شود، آیا واقعاً نیاز است؟

وی در این خصوص افزود: در این مرحله و به صحنه عمل که وارد می‌شویم، نیاز خودش را با برنامه تطبیق نمی‌دهد و آن زمان است که آسیب‌ها شروع می‌شود، به عنوان مثال ما تصمیم داریم در یکی از شهرستان‌های کشور، ساختمانی را برای امور قرآنی احداث کنیم، زمانی که به نیمه کار رسیدیم، متوجه می‌شویم که ساختمان موضوع مهمی نبوده و این شهر ساختمان‌های مشابه و موازی بسیاری را در خود جای داده، بنابراین یکی از آسیب‌های جدی که متوجه فعالیت‌های قرآنی است، به ویژه در روزگار ما، این است که نیاز ما باید واقعی، حقیقی، جدی و اولویت دار باشد.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران تصریح کرد: نکته مهم بعدی بحث مخاطب شناسی است، باید بدانیم که مخاطبین ما از اقشار مختلف و در مقاطع سنی مختلف، هر یک نیاز خاص خودشان را دارند، در فعالیت‌های قرآنی گاهی مخاطب شناخته و سنجیده نمی‌شود. به همین دلیل طرح‌های برای برخی مخاطبین کم جاذبه و بی کاربرد است و مخاطب در نیمه راه، کار را رها می‌کند.

وی در خاطرنشان کرد: ساختار یک فعالیت نیز باید از ابتدا تا انتها دیده شود، نیروی انسانی، ابزار، ادوات، روابط عمومی و تبلیغات و از همه مهمتر، بودجه بندی از ممترین عواملی هستند که ممکن است فعالیت‌ها را دچار مشکل کنند که، متاسفانه مدیران ما در حوزه برنامه ریزی فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی، ترویجی و حتی عمرانی در حوزه قرآنی به این موارد بی توجه‌اند.

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: