پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
دوشنبه ٢٨ آبان ١٣٩٧  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  مصاحبه, اخبار برگزیده روز , صفحه اصلی اخبار قرآنی ١٥:٠٦   1397/07/23 شماره خبر:  ٢٠٤٢٦
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
نقدی بر برنامه 33 روزه آموزش روخواني قرآن كريم در 63 هزار مدرسه ابتدايي
برنامه ارتقاء برنامه آموزش قرآن پايه سوم ابتدايي از روز سه شنبه اول آبان ماه تا روز سه شنبه 13 آذرماه 1397 در بيش از 60 هزار مدرسه ابتدايي و با حضور 65 هزار آموزگار پايه سوم دبستان همزمان در سراسر كشور برگزار می‌شود.

نقدی بر برنامه 33 روزه آموزش روخواني قرآن كريم در 63 هزار مدرسه ابتدايي

به گزارش اتقان؛ برنامه ارتقاء برنامه آموزش قرآن پايه سوم ابتدايي از روز سه شنبه اول آبان ماه تا روز سه شنبه 13 آذرماه 1397 در بيش از 60 هزار مدرسه ابتدايي و با حضور 65 هزار آموزگار پايه سوم دبستان همزمان در سراسر كشور برگزار می‌شود.

اين طرح مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش است و اجراي آن در كليه مدارس الزامي است. در مقدمه كتاب درسي قرآن سوم ابتدايي به مصوبه و نيز نحوه بودجه بندي زمان آموزش هر يك از فصول سه گانه كتاب اشاره شده است.

طبق اسناد تحولي از جمله سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، سند برنامه درسي ملي و نيز اهداف آموزش عمومي قرآن کريم (مصوب شوراي توسعه فرهنگ قرآني) مهم‌ترين مأموريت و وظيفه وزارت آموزش و پرورش فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم جهت «دستيابي همه دانش آموزان به مهار صحيح خواني قرآن كريم» است. لذا كليه امكانات و فرصت‌ها و نيز ساير فعالیت‌های تكميلي و فوق برنامه بايد در جهت تحقق «سواد قرآني» قرار گيرد.

سواد قرآني يعني «كسب حداقل دانش و مهارت پايه كه هر فرد مسلمان ايراني بايد واجد آن باشد.» اين موضوع را بايد شاهرگ وجودي تعليم و تربيت اسلامي و محور اصلي تحقق سند تحول بنيادين آموزش و پرورش دانست. قطعاً تعلل و غفلت از اين هدف مهم، زمينه اجراي عملي و موفقيت اسناد تحولي و به ويژه سیاست‌های ابلاغي رهبري را با اختلالات جبران ناپذيري روبروخواهد كرد.

طبق اهداف مصوب انتظار مي‌رود، دانش‌آموزان در پايان دوره ابتدايي بتوانند قرآن کريم را صحيح بخوانند. لازمه دستيابي به اين هدف، آن است که دانش‌آموزان حداقل در پايان پايه سوم ابتدايي توانايي روخواني قرآن کريم را به دست آورده باشند. منظور از روخواني، خواندن شمرده و آرام قرآن کريم است.

با توجه به نکات فوق، تهيه طرحي که بتواند با ارتقاء برنامه آموزش قرآن در پايه سوم ابتدايي، تمهيدات لازم را براي تحقق اولين و مهم‌ترين گام در آموزش قرآن يعني توانايي روخواني قرآن کريم فراهم آورد، ضروري مي‌نمود، لذا برنامه ريزان و مؤلفان کتاب‌هاي درسي از سال 86 با طراحي و اجراي آزمايشي و سپس تصويب طرح ارتقاء آموزش قرآن در پايه سوم ابتدايي افق جديدي را در اين مسير ترسيم کردند.

اجراي دو سال طرح آزمايشي و سپس بررسي و ارزيابي آن نشان داد که تجميع ساعات آموزش قرآن و تمرکز بر آموزش خواندن در طي يک محدوده زماني خاص (33 روز) تأثير معناداري در پيشرفت دانش آموزان داشته است. اميد است در پرتو قرآن كريم، مديران و مسئولان محترم استان‌ها و مناطق، نهايت سعي و مساعدت خود را در اجراي کامل اين طرح مبذول دارند.

 طرح ارتقاء آموزش قرآن کريم در پايه سوم ابتدايي در صدد است که با اصلاح و تکميل اهداف، محتوا و شيوة اجراي آموزش قرآن در پايه سوم ابتدايي، تقويت توانمندي و مهارت معلمان در آموزش قرآن و بهبود فرايند اجراي کامل برنامة آموزش قرآن در مدارس و نظارت مستمر بر آن، زمينة کسب مهارت روخواني قرآن کريم را براي دانش‌آموزان فراهم آورد.

اهداف آموزش قرآن در پايه سوم ابتدايي در اين برنامه

در اين برنامه، مهم‌ترين هدف آموزش قرآن در پايه سوم ابتدايي، ارتقاء توانايي خواندن سوره‌ها و عبارات قرآني کتاب درسي است. در اين طرح به دو نکته اساسي توجه شده است:

1- تجميع ساعات آموزش روخواني قرآن طي يک فرايند 33 روزه (پي در پي)

2- تمرکز بر مهارت محوري (به جاي قاده محوري)

 

البته مهم‌ترين عامل تثبيت، تعميق و تعميم يادگيري، موضوع توجه به مهم‌ترین هدف آموزش عمومي قرآن كريم يعني «انس مستمر با قرآن کريم» است که پس از 33 روز بلافاصله به آن پرداخته مي‌شود و در سال‌هاي بعد هم مورد توجه جدي معلم بايد باشد.

اين طرح در کليه کلاس‌هاي پايه سوم مدارس ابتدايي سراسر کشور اجرا مي‌شود. در اجراي اين طرح 65 هزار آموزگار پابه سوم در مدارس ابتدايي سراسر کشور (اعم از مدارس دولتي و غير دولتي) مشارکت فعال دارند.

زمان بندي اجراي طرح

 طبق مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش اين طرح از روز سه شنبه 1/8/1397 تا روز شنبه 13/9/1397، طي 33 روز (کاري) پي در پي و هر روز در يک‌ساعت کامل (ترجيحاً زنگ اول يا دوم) اجرا خواهد شد.

افتخار آموزش روخواني قرآن در طي اين سال و نيز طرح 33 روزه طبق مصوبه شوراي عالي وزارت آموزرش و پرورش بر عهده آموزگاران پابه سوم ابتدايي خواهد بود، به منظور ارتقاء مهارت‌هاي حرفه‌اي آموزگاران پايه سوم ابتدايي در آموزش قرآن در سال‌هاي قبل دوره‌اي متعددي برگزارش شده است. و نيز در صورت نياز مناطق، دوره‌اي توجيهي لازم براي آموزگاران پايه سوم برگزار مي‌شود و ايشان با آخرين روش‌ها و برنامه‌هاي آموزشي قرآن آشنا مي‌شوند.

مسئوليت اجراي طرح در مدرسه

مسئوليت اصلي نظارت بر حسن اجراي برنامه درسي آموزش قرآن در مدرسه بر عهده «مدير محترم آموزشگاه» است، مدير مدرسه زمينه شرکت کليه آموزگاران پايه سوم در کارگاه‌هاي آموزشي و توجيهي، تأمين لوازم مورد نياز آموزش قرآن (مانند لوحه آموزشي) و نظارت بر حسن اجراي طرح و هم چنين تنظيم گزارش‌هاي لازم و ارسال آن به اداره متبوع را بر عهده دارد.

ارزش‌يابي طرح

همچنين با توجه به ضرورت ارتقاء کيفيت طرح در سال‌هاي بعد و به منظور تقويت نقاط قوت و شناسايي و برطرف کردن موانع و نواقص اجرايي، از درون‌داد فرايند و برون‌داد طرح، ارزش‌يابي به عمل مي‌آيد. اين ارزش‌يابي توسط مدير مدرسه، گروه‌هاي آموزش ادارات مناطق و استان‌ها پيگيري مي‌شود.

نقش والدين

در اين طرح، بر نقش نظارتي و تشويقي والدين در اجراي طرح، تأکيد شده و از ايشان خواسته شده تا ضمن مطالعه دقيق مقدمه کتاب و شرکت در جلسات توجيهي لازم، در اجراي آن نيز همراهي و همکاري لازم را با معلم مربوطه داشته باشند، مهم‌ترين کمک ايشان فراهم آورد موقعيت يادگيري و تمرين در منزل در طول اين 33 روز و سپس تشويق کودک به انس روزانه با قرآن کريم است. «نقش الگويي» خانواده در اين زمينه مهم‌ترين جايگاه را در انس کودک با قرآن کريم دارد.

رضا نباتی: کارشـناس برنامه درسي قرآن و از مؤلـفان کتاب‌های درسي قرآن

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: