پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
پنج شنبه ٢٨ دی ١٣٩٦  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   




گروه خبر:  مصاحبه, اخبار برگزیده روز , خبر ویژه اخبار قرآنی, صفحه اصلی اخبار قرآنی, اخبار ویژه سایت اتقان ١٥:٠٤   1396/10/13 شماره خبر:  ١٧٤٢٣
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی امیدیان؛
«لزوم اهتمام شورای توسعه به بررسی و تصویب اساس‌نامه اتحادیه مدغم کشوری»/ «دوگانگی‌های رفتاری و عملکردی در حوزه قرآنی، عامل تضییع حقوق مؤسسات»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی امیدیان در خصوص ادغام اتحادیه ها عنوان کرد: هرچقدر موضوع ادغام اتحادیه طولانی‌تر شود، موسسه مهجوری که در نقطه‌ای دورافتاده با زحمت فراوان مشغول فعالیت آموزشی است، بیشتر آسیب می‌بیند از دوگانگی‌ها و اختلاف‌نظر و سلیقه‌ها و کشمکش‌ها، چراکه سهم مؤسسات از ردیف بودجه کشور هرروز کم و کم‌تر می‌شود؛

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی امیدیان؛

«لزوم اهتمام شورای توسعه به بررسی و تصویب اساس‌نامه اتحادیه مدغم کشوری»/ «دوگانگی‌های رفتاری و عملکردی در حوزه قرآنی، عامل تضییع حقوق مؤسسات»

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان لرستان در گفت‌وگو با «اتقان» با اشاره به تأکید قرآن کریم بر لزوم وحدت رویه و پرهیز از دوگانگی و تفرقه عنوان کرد: اینکه دو اتحادیه قرآنی در قالب تشکل‌ها و مؤسسات مردمی در سطح کشور ایجادشده و عامل تشتت در فعالیت‌های قرآنی باشند، بعضاً نه‌تنها از بین برنده وحدت رویه نبوده، بلکه رقابت‌های ناصحیح بسیاری را به دنبال داشت که اگر این تشکیلات به همین منوال ادامه پیدا می‌کرد، بسیاری از فعالیت‌های را به حاشیه می‌راند و به‌جای هم‌افزایی و رقابت سالم دستگاه‌ها و ایجاد بستر مناسب برای توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی، تبدیل به عاملی برای عقب‌ماندگی و درجا زدن بخش مردمی می‌شد.

«تا زمانی که اساس‌نامه اتحادیه‌های استانی و کشوری باهم تطبیق داده نشوند، اتحادیه‌های استانی زیرمجموعه هیچ‌یک از اتحادیه‌های کشوری نیستند»

وی افزود: الحمدالله اعضای هر دو اتحادیه پس از سال‌ها فعالیت موازی، سرانجام در خصوص ادغام و ایجاد وحدت رویه به اجماع نظر رسیدند و پس از برپایی نشست‌های مفصل با حضور مجموعه دو اتحادیه کشوری و همچنین مسئولین وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات، این وحدت رویه اتفاق افتاد و در تمامی استان‌ها، با توجه به دغدغه مؤسسات مبنی بر ترویج قرآن کریم، خوشبختانه مجامع عمومی و انتخابات استان‌ها در کمال آرامش برگزار و به سرانجام رسید.

 امیدیان در ادامه با تأکید بر لزوم تسریع ادغام اتحادیه کشوری عنوان کرد: در حال حاضر اساس‌نامه اتحادیه‌های استانی در تمام استان‌ها به تصویب مجامع عمومی رسیده است درحالی‌که با هیچ‌یک از اساس‌نامه دو اتحادیه کشوری مطابقت ندارند، به‌عبارت‌دیگر در حال حاضر هیچ‌یک از اتحادیه‌های استانی زیرمجموعه اتحادیه‌های کشوری نیستند و تا زمانی که ادغام اتحادیه‌های کشوری اتفاق نیفتد، ازنظر ساختاری و حقوقی اتحادیه‌های استانی تحت نظارت هیچ نهاد بالادستی نیستند، این مغایرت و عدم هماهنگی در سطوح مختلف اتحادیه در حال حاضر عامل سردرگمی استان‌ها و مانع فعالیت‌های قرآنی است.

«دوگانگی‌های رفتاری و عملکردی در حوزه قرآنی، عامل تضییع حقوق مؤسسات»

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان لرستان افزود: یقیناً هر دو اتحادیه با مشاهده نتایج انتخابات استان‌ها و بازخورد آن، به این نتیجه رسیده‌اند که اتحادیه‌های استانی در مورد تسریع درروند ادغام کشوری و به نتیجه رسیدن این موضوع مطالبه و تمایل دوچندان به وحدت رویه دارند، تا باقدرت بیشتری از دستگاه‌های حاکمیتی، حقوق خود را مطالبه کنند و از این خلأ و دوگانگی رفتاری، دستگاه‌ها بدون هیچ برداشت سازمانی و دستگاهی، حقوق مؤسسات مردمی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: درحالی‌که گام بعدی ادغام، تصویب اساس‌نامه اتحادیه کشوری در شورای توسعه است، سؤال اینجاست، در یک سال گذشته که اتحادیه‌ها سرگرم ادغام اتحادیه‌های استانی بودند، چرا نسبت به تصویب اساس‌نامه اتحادیه کشوری اقدامی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت نگرفته است، اگر این اساس‌نامه به تصویب رسیده که جای نگرانی نیست و باید منتظر ادغام کشوری طی یکی دو ماه آینده باشیم، اما اگر چنین اقدامی صورت نگرفته، درواقع از کوتاهی دستگاه‌ها و نمایندگان اتحادیه‌های مردمی در شورای توسعه حکایت دارد، به‌عبارت‌دیگر با این اتفاق، شورای توسعه زیر سؤال خواهد رفت، بنابراین به نظر می‌رسد، شورای توسعه باید این ضعف را جبران و در این راستا محکم‌تر گام بردارد.

این عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مدغم استان لرستان گفت: پرونده ادغام اتحادیه‌های کشوری باید تا پایان آذرماه بسته می‌شد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و ما همچنان در پیچ اول این راه مانده‌ایم، بنابراین هیئت رسیدگی و شورای توسعه باید هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

«لزوم اهتمام شورای توسعه به بررسی و تصویب اساس‌نامه اتحادیه مدغم کشوری»

وی در ادامه ضمن گلایه از عدم تصویب این اساس‌نامه و طولانی شدن پروسه ادغام خاطرنشان کرد: زمانی که پیش‌نویس اساس‌نامه اتحادیه‌های استانی آماده شد، هم‌زمان پیش‌نویس اساس‌نامه اتحادیه کشوری نیز تدوین‌شده بود، چراکه این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و باید باهم تطبیق داده شوند، این اساس‌نامه در هیئت رسیدگی بررسی و آن‌طور که از خروجی جلسات هیئت رسیدگی برمی‌آید، شورای توسعه فرهنگ قرآنی مسئول تصویب این اساس‌نامه است، اما نکته اینجاست که آیا هیئت رسیدگی این درخواست را از شورای توسعه مطرح کرده و در حال حاضر شورتی توسعه تعلل می‌کند برای این امر و ادغام را به تأخیر می‌اندازد و یا اینکه این تصویب اتفاق افتاده و فقط باید شفاف‌سازی صورت بگیرد و یا اینکه افرادی مخالف این جریان هستند و از به نتیجه نرسیدن ادغام سود می‌برند، درهرحال این پرسش بسیار موردتوجه است، چراهای بسیاری در اینجا مطرح است که غالباً به مجموعه هیئت رسیدگی و تدبیر و برخورد این مجموعه با موضوع ادغام برمی‌گردد.

«طولانی‌تر شدن موضوع ادغام تخصیص بودجه به مؤسسات قرآنی را به تأخیر می‌اندازد»

امیدیان با اشاره به کاهش بودجه‌های قرآنی در سال 97، عنوان کرد: متأسفانه بودجه سال 97 بسته‌شده و اعتبارت قرآنی به‌شدت در حال کاهش هستند، توجه داشته باشید که همین مقدار اندک بودجه‌ای که برای این امر در نظر گرفته می‌شود، دستگاه‌های حاکمیتی با توجه به خط‌مشی و سیاست‌گذاری فعالیت‌های خود، هریک تلاش می‌کنند سهم خود را از این بودجه افزایش دهند، اما مؤسسات قرآنی که سکان‌دار مجموعه فعالیت‌های قرآنی کشور و ناخدای این کشتی هستند، هرروز شاهد سهم کمتر و بودجه‌های آب‌رفته در این حوزه هستند، علت این امر هم تنها و تنها همین دوگانگی و تشتت در حوزه مردمی است، متأسفانه در حوزه مردمی شاهد کوتاهی مجموعه اتحادیه‌های کشوی هستیم، چراکه بنده اصلی مؤسسات، مردم هستند و ارتباط مردم با این مؤسسات نسبت به سازمان‌ها و دستگاه‌های عریض و طویل قرآنی بیشتر است و حجم اعظم فعالیت‌های قرآنی کشور توسط مؤسسات انجام می‌شود، بنابراین باید نیازهای آنان سریع‌تر برطرف شود.

وی در این خصوص گفت: هرچقدر موضوع ادغام اتحادیه طولانی‌تر شود، موسسه مهجوری که در نقطه‌ای دورافتاده با زحمت فراوان مشغول فعالیت آموزشی است، بیشتر آسیب می‌بیند از دوگانگی‌ها و اختلاف‌نظر و سلیقه‌ها و کشمکش‌ها، چراکه سهم مؤسسات از ردیف بودجه کشور هرروز کم و کم‌تر می‌شود؛ درواقع سهم مردم از اعتباری که در سبد خانواده‌ها در قالب قرآن قرارگرفته کم می‌شود، چراکه به‌محض اینکه پولی به شورای توسعه تزریق می‌شود، دستگاه‌های حاکمیتی در قالب طرح‌های کلان خود، این اعتبارات را جذب و دریافت می‌کنند و نمایندگان مردمی به‌جای اینکه بدرخشند و از حقوق مؤسسات دفاع کنند، با انفعال مواجه می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان لرستان این مسائل را نتیجه دوگانگی رفتار و عملکرد و عدم وحدت رویه در حوزه مردمی فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: تا زمانی که این خلأ برطرف نشود تنها مردم‌اند که متضرر می‌شوند و لذا نه سبک زندگی قرآنی و نه ترویج فرهنگی قرآنی و نه حتی آموزش‌های ساده روخوانی و روان‌خوانی قرآن در مدارس و مؤسسات معنا خواهد داشت.

«تعداد نمایندگان هر استان در مجمع عمومی به تعداد مؤسسات قرآنی باشد و نه تعداد نمایندگان مجلس هر استان»

وی همچنین در ادامه گفت: نکته‌ای که در بحث ادغام حائز اهمیت هست، بحث تعداد نمایندگان استانی حاضر در مجمع عمومی کشوری است، آنچه از پیش‌نویس برداشت می‌شود، این هست که بر اساس تعداد نمایندگان مجلس و پراکندگی جمعیتی شهرستان‌ها و استان‌ها این بند از پیش‌نویس نگاشته شده که درواقع چنین تقسیم‌بندی منطقی نیست و چند آسیب به دنبال دارد، یقیناً در این جریان استان‌هایی که توانمندی و ظرفیت بالایی را در حوزه قرآن دارند، اما تعداد نمایندگان مجلس در آن‌ها اندک است، محروم واقع می‌شوند، به‌عنوان‌مثال در استانی مانند قم با ظرفیت چشمگیر در حوزه قرآن و مسائل فرهنگ دینی با بیش از 100 موسسه قرآنی و تنها 3 نفر نماینده در مجمع (تعداد نمایندگان مجلس استان قم) در مقایسه با استان لرستان با کمتر از 90 موسسه قرآنی و 9 نفر نماینده در مجمع (تعداد نمایندگان مجلس استان لرستان)، بسیار مهجور واقع خواهد شد و این تصمیم کاملاً غیرمنطقی هست(، ضمن اینکه کلان‌شهرهایی ازجمله تهران با بیش از 400 موسسه قرآنی و بیش از 35 نماینده، توازن حضور مؤسسات در مجمع عمومی را برهم خواهد زد.

امیدیان افزود: با توجه به اینکه ما اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرانی هستیم و درواقع مجموعه‌ای متشکل از اشخاص حقوقی هستیم و نه حقیقی، بنابراین باید نسبت به اشخاص حقوقی مستقر در هر استان و شهرستان مجمع برگزار کنیم، البته برای همین موضوع هم باید سقف در نظر بگیریم و این‌طور نباشد که چند استان محدود، اما پرجمعیت ازنظر تعداد مؤسسات حضور پررنگ‌تری داشته باشد و باقی استان‌ها نقش مؤثری در مجمع و انتخابات نداشته باشند و در حاشیه قرار بگیرند.

«رسالت مجامع عمومی را حفظ کنیم»

وی عنوان کرد: آنچه در اساس‌نامه موردبحث و ضعف است، همین نکته است که لازم است هیئت رسیدگی به رفع این مشکل اهتمام ورزند و این بد از اساس‌نامه را اصلاح کنند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان لرستان در پایان بابیان اینکه در اساس‌نامه اتحادیه‌های استانی شاهد بودیم که 50 بند ستاره‌دار و غیرقابل تغییر تدوین‌شده و تنها 9 بند قابل‌تغییر و قابل‌بحث در اساس‌نامه موجود بود، گفت: تنها 9 بند این اساس‌نامه قابلیت بحث و بررسی در مجمع عمومی را داشت، این موضوع متأسفانه اجازه مانور دادن، حس تأثیرگذاری و پویایی و کارکرد مجامع عمومی را زیر سؤال می‌برد، اگر مجمع عمومی اتحادیه کشوری هم به همین منوال ادامه پیدا کند و برگزار بشود، قطعاً به پویایی، نشاط و استقلال اتحادیه‌ها آسیب می‌رساند و رسالت مجمع عمومی را از مجمع می‌گیرد، این موضوع آسیب‌زننده است.

 

 

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: