پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
شنبه ٣١ شهريور ١٣٩٧  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  اخبار برگزیده روز , آموزشی ١٦:١٤   1395/02/18 شماره خبر:  ١١٩٣٤
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
صمیمی تشریح کرد:
استارتاپ های فرهنگی بهترین قالب فعالیت‌های مذهبی در عصر حاضر
مؤسس نخستین شتاب‌دهنده فرهنگی قرآنی (شفق) با اشاره به آسیب‌ها و معضلات مؤسسه‌های فرهنگی مذهبی در کشور، تصریح کرد: کارآفرینی ‌های فرهنگی امروز بهترین قالب فعالیت‌های مذهبی هستند.

استارتاپ های فرهنگی بهترین قالب فعالیت‌های مذهبی در عصر حاضر

 به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور «اتقان نیوز» محمدامین صمیمی، مؤسس نخستین شتاب‌دهنده فرهنگی قرآنی (شفق) و کارآفرین اقتصادی ـ اجتماعی دومین مدرس کارگاه آموزشی کارآفرینی مذهبی که روز پنج‌شنبه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

صمیمی در ابتدا به بیان روش‌های سنتی تبلیغ دین پرداخت و اظهار کرد: مصعب بن عمیر اولین کسی بود که از سوی پیامبر برای تبلیغ اسلام راهی یثرب شد و در آنجا مردم را به‌صورت حلقه به گرد خود جمع و به آن‌ها قرآن آموزش می‌داد. در ادامه تاریخ ترویج دین، مکتب، دار الکتاب، حوزه، دانشگاه و ... روش‌های سنتی دیگر برای ترویج دین بوده‌اند.

وی امام موسی صدر و آیت‌الله بهشتی را ازجمله کسانی معرفی کرد که روش‌های جدیدی برای مطرح کردن مسائل مذهبی مطرح کرده‌اند و گفت: شهید بهشتی بر روی کار تشکیلاتی و امام موسی صدر بر روی ایجاد مؤسسه‌ها متمرکز شدند و در زمان خودشان توانستند موفق شوند.

این استاد کارآفرینی تصریح کرد: اشکال ما در ترویج مسائل دینی است که از روش‌ها و فرم‌های قدیمی برای عصر حاضر استفاده می‌کنیم و همین مسئله موجب شده که اکنون برخی از مجموعه‌های فرهنگی مذهبی نه‌تنها کارکرد مثبتی ندارند بلکه تأثیر منفی نیز در این زمینه داشته‌اند.

وی در ادامه به بیان آسیب‌ها و مشکلات مؤسسات سنتی قدیمی پرداخت و اظهار کرد: داشتن ساختار سنتی و قدیمی بودن، بهینه‌سازی نشدن، استفاده از روش مدیریتی قدیمی، نداشتن برنامه‌ریزی منسجم، نداشتن مدل اقتصادی ـ مالی، بالا بودن میانگین سنی مدیران، عدم استفاده از مدیران کار بلد و آگاه به فرهنگ روز اجتماع، دولتی بودن بودجه مؤسسات فرهنگی که موجب می‌شود مسئولان آن‌ها بنشینند تا مردم به آن‌ها مراجعه کنند (به دنبال مخاطب نیستند)، پایین بودن خلاقیت، عدم استفاده از فناوری‌های جدید و ... مشکلاتی هستند که مؤسسات فرهنگی و مذهبی کشور با آن‌ها درگیر هستند.

مؤسس شتاب‌دهنده شفق، در ادامه راه‌حل رفع این آسیب و مشکل را تشریح کرد و گفت: نمادهای توسعه اقتصادی قرن بیستم شرکت‌ها بودند اما نمادهای توسعه اقتصادی قرن ۲۱ بر دوش کارآفرینی  ها هستند. در جهان معاصر فناوری‌ها رشد کرده و در دسترس عموم قرار دارند، از سوی دیگر فردگرایی نیز به‌شدت رشد کرده است و همین موجب شده است هر فردی بتواند بر اساس سلیقه فردی خود و استفاده از فناوری‌های معاصر محصولاتی ویژه تولید کند که بتواند نیاز بخشی از بازار را تأمین کند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالب گفته‌شده، کارآفرینی  ها مجموعه نوپایی هستند که حول یک ایده و محصول نوآورانه به تولید ارزش‌آفرینی فراوان می‌پردازند. اپل و فیس‌بوک نمونه‌های خارجی و آپارات و دی جی کالا نمونه‌های داخلی کارآفرینی هستند که بر اساس کارآفرینی  ایجادشده‌اند. در همه این موارد ایده‌ای وجود داشته و با تشکیل گروه این ایده به محصول و کارآفرینی تبدیل‌شده است.

صمیمی عنوان کرد: در کارآفرینی  فرهنگی مذهبی به تولید محصولات مادی و غیرمادی فرهنگی مذهبی می‌پردازیم. مثل نرم‌افزار باد صبا.

وی در ادامه به معرفی شتاب‌دهنده‌های فرهنگی مذهبی و اولین شتاب‌دهنده فرهنگی مذهبی کشور «شفق» پرداخت و گفت: در کارآفرینی  ویکندها طی سه روز کارگاه آموزشی گروه‌های ایده پردازی تشکیل و علاقه‌مندان با تشکیل یک گروه و دریافت آموزش‌های کارآفرینی مراحل ایده پردازی تا کارآفرینی را طی می‌کنند.

صمیمی با اشاره به اینکه ایده‌ها باید در فضای فرهنگی هر جامعه‌ای ایجاد شود اما متأسفانه جامعه ما یک جامعه تحصیل‌کرده اما فاقد ایده پردازی و خلاقیت است، گفت: در شتاب‌دهنده شفق ما پس از برگزاری کارآفرینی  ها گروه‌های موفق را شناسایی می‌کنیم و رویدادهای شبیه‌ساز را در شفق به راه می‌اندازیم. در این رویدادهای شتاب‌ده‌ی طی سه ماه امکانات مالی، مکانی، سرمایه‌ای و ... را در اختیار گروه‌های ایده پرداز قرار می‌دهیم و تا به مرحله تولید محصول اولیه برسند.

وی ادامه داد: پس از تولید محصول اولیه شفق در تولید محصول با گروه‌های ایده پرداز شریک می‌شود و ازآنجایی‌که یک مؤسسه خصوصی است مشکلات، آسیب‌ها و بروکراسی اداری را ندارد و ازآنجایی‌که در سود و زیان با گروه شریک است، تمام تلاش و همکاری برای موفقیت گروه صورت می‌گیرد.

 

این کارآفرین کشورمان در پایان سخنانش تصریح کرد: ما گروه‌های ایده پرداز را جذب و از ایده‌های فرهنگی قرآنی برای تولید و اجرا حمایت می‌کنیم چراکه معتقد هستیم کارآفرینی  های فرهنگی امروز بهترین قالب فعالیت‌های مذهبی و پربازده‌ترین قالب هستند.

در ادامه این کارگاه آموزشی سید علی‌رضا هاشمی نکو، استاد کارآفرینی به تشریح صنایع فرهنگی و اصول تولید محصولات فرهنگی پرداخت و درنهایت نیز بخش طوفان فکری که طی آن‌همه حاضران به بیان ایده‌های خود بدون قضاوت در خصوص ایده‌های دیگران پرداختند، اقدام کردند و ایده‌های مختلف قرآنی و دینی مطرح شد.

در ادامه محمد میلانی، مدیرعامل شرکت بدیع، به آموزش راه‌اندازی کسب‌وکار فرهنگی پرداخت و نحوه نگارش بوم و کسب‌وکار را به حاضران آموزش داد.

 

گروه‌بندی و نوشتن بوم و کسب‌وکار برنامه عملی این کارگاه آموزشی بود و درنهایت به بهترین ایده و بوم طراحی‌شده جوایزی اهدا شد.

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: