پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
دوشنبه ٢٩ مرداد ١٣٩٧  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  گزارش, اخبار برگزیده روز , خبر ویژه اخبار قرآنی, صفحه اصلی اخبار قرآنی, دیگر رسانه‌ها, اخبار قرآنی, دیگر رسانه‌ها, گزارش, اخبار ویژه سایت اتقان ١٠:١٢   1391/11/17 شماره خبر:  ٣٩٤٢
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
اتقان نیوز بررسی می کند:
آیا در حال حاضر بیش از هزار مدرسه قرآنی در کشور فعالیت می‌کند!؟
آموزش و پرورش نهادی است که امروزه در قالب طرح نور و مدارس قرآنی در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری برای تربیت حفاظ از میان دانش آموزان همت گمارده است. در این گزارش با محمد بنیادی مدیرکل قرآن و عترت آموزش و پرورش در خصوص مدارس قرآنی سراسر کشور و نیز طرح نور به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

آموزش و پرورش نهادی است که امروزه در قالب طرح نور و مدارس قرآنی در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری برای تربیت حفاظ از میان دانش آموزان همت گمارده است. در این گزارش با محمد بنیادی مدیرکل قرآن و عترت آموزش و پرورش در خصوص مدارس قرآنی سراسر کشور و نیز طرح نور به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند: -آموزش و پرورش چه نقشی در ترویج فرهنگ قرآنی مدارس دارد؟ به دلیل حضور بیش از 12 میلیون دانش‌آموز در آموزش و پرورش و از طرفی حضور دانش آموزان در همه مراکز و محافل اگر برنامه‌ای در آموزش و پرورش به نحو مناسبی انجام شود به‌طور قطعی اتفاق مبارکی محسوب می‌شود البته آموزش و پرورش فعالیت‌های خوبی داشته که از جمله مهم‌ترین این فعالیت‌ها می‌توان به تلاش جهت تحقق طرح توسعه منشور فرهنگ قرآنی به عنوان نخستین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد که بر مبنای آن مسئولیت آموزش عمومی قرآن کریم را به آموزش و پرورش سپرده و به تبع آن وظیفه آموزش و پرورش در این عرصه بسیار مهم و ثمر بخش خواهد بود. بحمدالله طی 2 سال گذشته اتفاقات مبارک زیادی در خصوص فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش انجام گرفت که می‌توان به راه اندازی بیش از 10 هزار مدرسه قرآنی در مدارس سراسر کشور اشاره کرد که به عنوان کانون قرآنی ویژه تمامی سنین به فعالیت می‌پردازد این طرح یکی از طرح‌های اساسی و محوری قرآن در آموزش و پرورش و امسال سومین سال فعالیت خود را سپری می‌کند. -متأسفانه در برخی از مدارس کشور برای تدریس قرآن از معلمینی استفاده می‌شود که در زمینه قرآن تدریس نکرده‌اند، به نظر شما دلیل این ضعف چیست؟ اصلاً چنین چیزی قابل تایید نیست طبق مصوبات شورای آموزش و پرورش کلیه آموزش‌های قرآن در پایه ابتدایی توسط معلمین پایه صورت می‌گیرد. علاوه بر آن برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه معلمین طراحی گردیده است که در این دوره‌ها روش‌های تدریس در عرصه آموزش قرآن مطرح می‌گردد. بحمدالله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار در سال جاری توانسته‌ایم افرادی را در آموزش و پرورش جذب قرآن کنیم که در این زمینه از تخصص بسیار بالایی برخوردار هستند. - به عقیده شما کتاب‌های درسی قرآن در مدارس دارای چه ضعف‌هایی هستند؟ آیا این کتاب‌ها مطابق با سن و مقطع تحصیلی دانش‌آموزان به روز رسانی می‌شوند؟ در حال حاضر مشکل آموزش قرآن در مدارس و در کشور این است که زبان ما زبان عربی نیست ما نیاز به محتوای مناسب و غنی داریم که بحمدالله خود قرآن در کنار کتاب‌های درسی که تلاش‌های زیادی برای طرحی مناسب این کتاب صورت گرفته است نیز در کنار مربیان متخصص در این حوزه تأثیر گذار است. البته تلاوت روزانه در این راستا بی تأثیر نیست. به عنوان مثال همه افراد تلاش می‌کنند در ماه مبارک رمضان به صورت یک دور کامل قرآن کریم را ختم کنند. چقدر خوب است علاوه بر این ماه مبارک تلاوت قرآن در طول سال به صورت روزانه انجام شود چرا که اثرات بیشتری از خود به جای خواهد گذاشت. -مدارس قرآنی آموزش و پرورش تاکنون چقدر موفق بوده‌اند و تاکنون چه دستاوردهایی را ارائه داده‌اند؟ توفیق وجود 10 هزار مدرسه قرآنی در شیفت بعد از ظهر مدارس از لحاظ کمیت در تاریخ آموزش و پرورش بی سابقه بوده و نیز یک توفیق بزرگ و جهش بسیار ارزشمندی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و به عنوان گامی بزرگ در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور محسوب می‌گردد. البته در همین مدارس قرآنی از لحاظ کیفی 7 کتاب تألیف شده که دانش آموزان با اصول طبع و نشر آشنا شده و در تیراژ بالا در اختیار فراگیران اعم از دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان قرار خواهد گرفت. همچنین در بخش نیروی انسانی حداقل 10 هزار نیروی خدمت‌گزار درگیر فعالیت‌های قرآنی در کشور خواهند شد و بیش از یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در این عرصه ثبت نام و به فراگیری علوم قرآنی خواهند پرداخت. همچنین 5 هزار چهره قرآنی که تا کنون در هیچ مرکزی استخدام نشده بودند از مجموعه دانشگاه‌های علوم قرآنی، حافظان کل قرآن کریم و چهره‌های برگزیده قرآنی در سطح کشور جذب وزارت آموزش و پرورش شدند در کنار آن ایجاد سایت و بانک اطلاعاتی قرآنی کشور در نوع خود بی‌نظیر بوده و منشأ و مبدأ تحرکات وزارتخانه‌ها و توسعه فعالیت‌های قرآنی شد که بر مبنای آن سه و نیم میلیون قشر فرهنگی و دانش آموز در طرح ملی حفظ قرآن کریم در همین مدارس ثبت نام کردند که در حال حاضر ما شاهد تجلیل از 2 میلیون حافظ قرآن کریم هستیم. در بخش ارتباطات و محافل قرآنی هم بحمدالله دستاوردهای خوبی داشته‌ایم. در شیفت صبح مدارس قرآنی که در این سازمان بی سابقه بوده ایجاد 5 هزار قطب قرآنی در زمان‌های رسمی آموزش و پرورش است که به عنوان مرکز فعالیت‌های مدارس قرآنی محسوب می‌شدند در حال حاضر هزار و سیصد و یازده مدرسه قرآنی در شیفت صبح از اول مهرماه کار خود را آغاز کردند که دانش‌آموزان در تمامی ابعاد با رویکرد قرآنی تربیت خواهند شد. مدارس قرآنی در شیفت عصر به صورت فوق برنامه‌ای و مدارس قرآنی در شیفت صبح به صورت برنامه ای بوده و به صورت رسمی شروع به فعالیت می‌کنند البته ناگفته نماند با توجه به طرح تحول بنیادین بحمدالله در سال آینده 15 هزار قطب قرآنی در سطح کشور خواهیم داشت که به فعالیت قرآنی می‌پردازند. اما نکته قابل توجه آن است که این دو مدرسه در شیفت صبح و بعد از ظهر در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد و با امضای دکتر احمدی نژاد و دکتر حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش به صورت قانون‌مند به کل کشور ابلاغ گردید که هم اکنون در حال اجرا است. خوشبختانه امسال هم سه کتاب ویژه مدارس قرآنی در مقطع اول تا سوم پایه ابتدایی داشتیم که به صورت رسمی در کنار هفت کتابی که به صورت فوق برنامه چاپ گردید، منتشر شد و نزدیک به دویست هزار کتاب برای دویست هزار دانش‌آموزان در هزار و سیصد یازده مدرسه قرآنی در سراسر کشور توزیع شد که در حال حاضر از این کتاب‌ها استفاده و بهره‌وری می‌شود. البته نواقصی هم در مسیر کار مشاهده می‌شود که قصد داریم ان‌شاءالله آن‌ها را هم مرتفع نماییم. -برنامه‌های مدارس قرآنی در آینده چیست؟ برنامه‌های خود را در این راستا مدون کرده‌ایم که شامل اهداف و برنامه‌های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و طرح تحول بنیادین در اجرای 6،3،3 است، 12 سرفصل را برای هر پایه مدنظر قرار داده‌ایم که هر کدام از این‌ها اهدافشان با آموزه‌های قرآنی و اهل بیت(ع) هماهنگ شده، همچنین طرح تحول بنیادین که 90 درصد آن تربیت قرآنی دانش آموزان، روخوانی و انس با قرآن و نیز ارتباط با آیات الهی و رفتاری دانش آموزان است از پایه اول ابتدایی دانش آموزان شروع و تا 12 سال استمرار خواهد داشت. -تاسیس مدارس قرآنی تا چه حد توانسته در تحقق طرح تربیت 10 میلیون حافظ نقش داشته باشد؟ ناگفته نماند پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم آموزش و پرورش به عنوان اولین نهاد شروع به فعالیت کرد که راه‌اندازی سایت، توجیه مربیان و معلمان، مدیران و مسئولین از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود البته در این راستا به صورت همزمان در سراسر کشور فعالیت‌های حفظ قرآن کریم آغاز و طرح نور طراحی شد. البته در طرح نور بستری برای ایجاد فرهنگ‌سازی شکل گرفت. در واقع هدف ما ورود دانش‌آموزان جدید به این مسیر بود. ضمن اینکه از پیشکسوتان این عرصه هم تجلیلی داشته باشیم. همچنین در کنار تهیه دستور عمل ویژه نهضت ملی حفظ مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ در سطح کشور ما در این دوره 7 سطح شامل حفظ نیم جزء، جزء 30 و سه،10،20 و حفظ کل و یک جزء هم در جزء غیر 30 تعریف کردیم. که زمینه ای مهیا شد تا علاقه‌مندان در سایت ثبت نام کرده و بر اساس علایق خود در آزمون رشته مورد نظر شرکت نمایند که خوشبختانه این کار ارزشمند انجام گرفت اما در کنار آن همچنین مدارس قرآن محلی برای آموزش‌های حفظ محسوب می‌شد. کتاب مخصوص آموزش شیوه حفظ هم در کنار این‌ها طراحی گردید که برای افراد ارسال شده است. 20 درصد از معلمین و دانش‌آموزان جامعه هدف ما بودند که برابر با 2 میلیون نفر محسوب می‌شود اما بحمدالله با شوق قرآنی که در ما وجود دارد بیش از 3 میلیون و 650 هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند. البته ممکن است عده‌ای به این امر علاقه‌مند بودند اما موفق به ثبت‌نام نشدند. خوشبختانه در خردادماه تا شهریورماه به صورت سه ماه یک فرصت آزمون برای این افراد در نظر گرفته شد که مراجعه کرده و محفوظات خود را ارائه دهند. بر این اساس هیئت‌های داوری در مدارس تشکیل شد و دستور عمل و آیین‌نامه‌ی آزمون برایشان ارسال گردید افراد در آزمون شرکت کردند و خوشبختانه حدود 1 میلیون و 400 هزار نفر حائز رتبه مورد نظر شدند. به صورت جدی امسال هم این امر جزء مأموریت‌های ما است و خوشحال هستیم از اینکه مقام معظم رهبری در دیدار امسال خود با حافظان وقاریان این مطلب را مطرح کردند. -سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش اعم از طرح نور چقدر در پیشبرد اهداف تربیت حافظان موثر می‌دانید؟ آنچه که به عقیده من بسیار مهم است مطالبه مقام معظم رهبری است که بحمدالله شروع شده و توسط شخص وزیر پیگیری می‌شود که البته ما هر هفته در رابطه با این امر جلسه ای برگزار می‌کنیم و بحمدالله رشدی که داریم بالغ بر صد درصد بوده است چرا که ما 2 میلیون پیش بینی کرده بودیم درحالیکه سه ونیم میلیون ثبت نام کرده‌اند و از دو میلیون نفر آزمون گرفته شده است. البته غیر از عوامل اجرایی 2 میلیون نفر درگیر فعالیت‌های قرآنی در کشور شدند که حرکت بسیار باشکوه و غیر قابل مقایسه با دیگر فعالیت‌های قرآنی کشور محسوب می‌شود. -معیارها و استانداردهای استخدام 5 هزار مربی قرآنی در آموزش و پرورش چه بوده است؟ برخی از استان‌ها از روند این استخدام ناراضی بوده و اظهار کرده‌اند که برای استخدام در استان‌هایشان به صورت سلیقه‌ای برخورد شده است؟ آیا بر روند این امر نظارت و ارزیابی صورت گرفته است؟ بحمدالله مجوز استخدام 5 هزار مربی قرآنی را از نهاد ریاست جمهوری دریافت کردیم و توسط تمامی مدیران کل و دکتر حاجی بابایی توجیه شدند. پس از توجیه مدیران کل که مسئولیت جذب این تعداد مربی را بر عهده داشتند به همراه یک شیوه نامه به استان‌های سراسر کشور ابلاغ گردید که بر اساس آن استان‌ها مکلف شدند بهترین چهره‌های قرآنی جوان اعم از خواهر و برادر را با توجه به حفظ کل قرآن چهره قرآنی و شاخص در هر منطقه و استان و نیز بر اساس مدرک تحصیلی استخدام نمایند. تاکنون این تعداد مربی را که جذب کرده‌ایم که بالغ بر 90 درصد از آن‌ها حافظ یک جزء تا کل قرآن بوده‌اند. البته 95 درصد از مربیان حافظ بوده و 5 درصد باقیمانده چهره قرآنی، یا قاری قرآن یا فوق لیسانس قرآنی و یا دارای ویژگی‌های خاص منحصر به فردی هستند که در منطقه بر دیگران ترجیح داده شدند. البته ناگفته نماند این افراد به صورت کاملاً صحیح گزینش شده‌اند و معیارهای آنان بر اساس شاخص‌های ابلاغی اعم از مدارک، چهره قرآنی و التزام عملی به قانون اساسی و موارد دیگر از جمله عمومی و اختصاصی بوده که به آنجا ابلاغ گردیده است که البته برای تک‌تک این افراد از سوی آموزش و پرورش هزینه‌ای صرف گردیده است، در حال حاضر یکی از افتخارات آموزش و پرورش جذب 5 هزار نیروی درجه یک قرآنی در سراسر کشور است که بحمدالله یک انقلابی در وزارت آموزش و پرورش رخ خواهد داد. ناگفته نماند به صورت صد درصد بر روند این موضوع نظارت صورت گرفته اما نامه‌هایی هم البته نامه‌ای که از مؤسسات به دست ما رسیده تمامی آن‌ها به کارگزینی منتقل و ارزیابی و نیز بررسی مستقیمی روی آن صورت گرفته است. البته این موارد به افرادی بر می‌گردد که از مجموعه منفک شده و نیز جذب نشده‌اند. اما به طور کلی باید گفت این مربیان با دقت و حساسیت بالایی در استان‌ها جذب شده‌اند. چرا که بر اساس شاخص‌های در نظر گرفته افراد شناخته شده در استان و منطقه استخدام شده‌اند. ‌

 
نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1393/11/02 20:58
0
0
من هم حرف ایشان را در شهر خودمان تایید می کنم
کاربر مهمان
1391/11/27 22:34
0
2
باسلام می تونم باصراحت بگم همه مارو به اسم مدرسه قرآن ومعلم قرآن فریب دادند در شهرما به بهانه معلم قرآن سه نفر رو استخدام کردند که آموزش قرآن پرداخته نمی شود بماند مجوز استخدامی آنها به نام دبیران پرورشی ارسال شد و در لباس دبیران دبیران پرورشی دارند فعالیت می کنند نه در لباس معلم قرآن که باید سه روز در مدرسه فعالیت کنند جالب اینه مدرسه قرآنی نداریم کانون قرآنی آموزش و پرورش بسته شده من که می گم مسئولین برای رسیدن به اهداف مقامی قرآن رو بازیچه قرار دادند مخصوصا این آقا
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: