پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
سه شنبه ٢٩ خرداد ١٣٩٧  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  گزارش, اخبار برگزیده روز , خبر ویژه اخبار قرآنی, صفحه اصلی اخبار اجتماعی, آموزش و تبلیغ, گزارش ٠٩:٠٢   1390/09/24 شماره خبر:  ٢٠٨٨
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
رقیه محمدزاده:
غيبت، آفت روابط اجتماعي است
اسلام در آيين و اصول خود جايگاه ويژه‌اي براي روابط انساني و ارتباطات اجتماعي قائل است، به گونه‌اي كه رفتارهايي كه به تخرب اين روابط مي‌انجامد بسيار مذموم و مورد نكوهش قرار داده شده‌اند كه از مهم‌ترين آنها غيبت مي‌باشد.

اسلام در آيين و اصول خود جايگاه ويژه‌اي براي روابط انساني و ارتباطات اجتماعي قائل است، به گونه‌اي كه رفتارهايي كه به تخرب اين روابط مي‌انجامد بسيار مذموم و مورد نكوهش قرار داده شده‌اند كه از مهم‌ترين آنها غيبت مي‌باشد. غيبت از گناهاني است كه ممكن است به ظاهر آسيبي به جامعه وارد نكند، اما با كمي تدبر و تحقيق در مورد آثار اين كار مي‌توان به نقش مخرب و زيان‌آور آن براي تخريب ارتباطات بين مسلمين و مردم جامعه پي برد و به همين دليل است كه با عمق بينش و هوشمندي تمام آن را از گناهان كبيره و گناهي مخرب مي‌شمارند. گزارش «اتقان» : رقيه محمدزاده مديرعامل مؤسسه مكتب نور رشت و كارشناس قرآن در رابطه با بحث غيبت بيان كرد: غيبت كردن در بحث‌هاي اخلاقي جز صفات ناپسند محسوب مي‌شود، مسئله‌اي است كه مردم را از معنويات دور مي‌كند. اگر شخصي در غياب ديگري صحبت كند كه يكي از صفاتي را كه ديگران در مورد آن چيزي نمي‌دانند و يا اينكه شخصي كه در رابطه با وي صحبت مي‌شود از اين قضيه ناراضي باشد غيبت انجام داده. این فعال قرآنی افزود: در سوره‌ي حجرات آمده كه غيبت كردن مانند خوردن مردار برادر مرده‌ي ديني خود است و كسي كه مي‌خواهد از انجام اين گناه كبيره توبه كند بايد چند مسئله را مورد توجه قرار دهد، كفاره غيبت داراي دو بعد علمي و عملي است، بعد علمي آن اين است كه بايد شخصي كه غيبت مي‌كند از اثرات منفي غيبت كردن اطلاع پيدا كند و در بعد عملي بايد به دنبال يافتن راه‌حلي باشد كه اين اثرات منفي را از بين ببرد و از كسي كه در مورد او غيبت كرده حلاليت بطلبد، با استغفار و توبه آثار منفي گناه را از خود دور سازد تا توبه وي پذيرفته شود. توبه نيز داراي شش مرحله است كه بايد به ترتيب رعايت شود. محمدزاده در ادامه سخنانش به اينكه غيبت كردن به نوعي حق‌الناس محسوب مي‌شود اشاره كرد و افزود: به دليل اينكه در بعضي موارد آبروي شخص با گفتن خصايص اخلاقي او در نزد ديگران مي‌رود و شخص از اين مسئله ناراضي باشد حق‌الناس انجام داده. وي در اين خصوص به روايتي از پيامبر اكرم (ص) اشاره كرد و افزود: مردي نزد پيامبر آمد و گفت دختران من روزه هستند، اما آنحضرت به سرعت به او گفتند كه به آن‌ها بگوييد افطار كنند، چرا كه روزه‌ي آنها به دليل غيبتي كه انجام داده‌اند باطل شده است. اين فعال قرآني به جايز بودن غيبت در بعضي موارد اشاره كرد و گفت: هر گاه صفات و خصوصيات هر شخصي، يا صفات جسماني باشد يا اخلاقي غيبت بوده و حرام است. در بعضي موارد غيبت جايز شمرده مي‌شود، اگر مي‌بينيم فردي كه خود مؤمن بوده و توسط دوستي با كسي كه از لحاظ باورها و عقايد با وي همخواني ندارد، در حال كجروي و انحرافات اخلاقي است و اين درحالي است كه آن شخص مؤمن كه تحت تأثير قرار مي‌گيرد از صفات و اخلاقيات آن شخص بي‌خبر است، اينجا وظيفه‌ي شرعي حكم مي‌كند كه با گفتن رذايل اخلاقي آن شخص به وي از انحرافات يك فرد مؤمن جلوگيري كنيم. مديرعامل مؤسسه مكتب نور رشت در ادامه افزود: در جايي كه مي‌دانيم با شهادت دادن ما و پرده برداشتن از رازي كه در مقابل ما انجام گرفته است، حق مظلومي را از ستمكاران مي‌گيريم نبايد ساكت بمانيم، بلكه بايد با آشكار كردن مسئله‌اي كه در خفا اتفاق افتاده است و حرف زدن در مورد شخصي كه در آن امر مقصر مي‌باشد حق مظلومان را از ظالمان بگيريم. محمدزاده درباره‌ي چهره‌ي اخروي غيبت كردن بيان كرد: غيبت كردن از زنا هم بدتر است، مانند آتشي است كه اعمال نيك انسان را از بين مي‌برد، در آن دنيا وقتي شخصي مورد بازخواست قرار مي‌گيرد و در مقابل اعمال نيكي كه انجام داده است به او عذاب مي‌دهند و برخلاف نتايج خوبي كه بايد از عملش ببيند فقط با عذاب رو‌به‌رو مي‌شود، وقتي كه شخص دليلش را مي‌پرسد به او مي‌گويند كه اين سختي‌ها نتيجه‌ي غيبت‌هايي كه انجام داده است، مي‌باشد. وي در پاسخ به اين سؤال كه اگر شخصي كه در مورد او غيبت كرده‌ايم در دسترس نباشد چه كاري بايد انجام داد گفت: اگر كسي مشتاق اين باشد كه با حلاليت طلبيدن از فردي كه در مورد وي غيبت كرده است، از گناه خود بكاهد، اما شخص در دسترس او نباشد بايد به نيابت از آن فرد كارهاي نيك انجام دهد تا جبران مافاتي باشد براي شخصي كه پشت سر وي سخن گفته شده. محمدزاده در ادامه افزود: غيبت در جامعه و روابط اجتماعي افراد اثرات سو دارد، با بازگو كردن مسئله‌اي از شخصي مؤمن، كه همه او را فرد درستكاري مي‌شناسند و با حرفي كه در مورد او گفته مي‌شود، ديد افراد را نسبت به آن شخص تغيير دهد آن موقع است كه ترويج منكر انجام شده و وحدت افراد در يك جامعه از بين مي‌رود و منجر به حسادت و كينه‌توزي در جامعه شده و اتحاد ميان مردم را سست مي‌كند. وي با بيان حديثي از امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) فرموده‌اند كسي كه در روابطش با مردم ستم نكند، در سخنان خود حرف دروغ نگويد و خلف وعده انجام ندهد، جايز نيست كه پشت سر وي غيبت كنيم، بلكه وي شايسته دوستي است. مدير عامل مؤسسه مكتب نور رشت يكي از راه‌هاي درمان غيبت كردن را اينگونه بيان كرد: يكي از راه‌هاي درمان غيبت اين است كه خوبي‌هاي مردم را ببينيم و به دنبال عيب‌هاي خود باشيم، خوش‌به حال كسي كه مشغول بودن به عيبش او را از عيب ‌جويي از ديگران و غيبت‌كردن باز دارد. محمد مسعود اسماعيلي مديرعامل مؤسسه دارالقرآن‌الكريم زنجان كارشناس ارشد علوم قرآني، در رابطه با غيبت و تأثير آن بر روابط اجتماعي بيان كرد: غيبت اثرات مخرب بسياري در پي دارد، اولين مسئله اين است كه شخصيت فردي كه از او غيبت مي‌شود، خرد شود. پشت سر ديگران حرف زدن باعث سلب اعتماد از افراد مي‌شود، كسي كه غيبت ديگري را انجام مي‌دهد، ممكن است روابط بين دو دوست از بين رفته و عواقب ناخوشايندي را به دنبال داشته باشد. وي در ادامه به علت اينكه غيبت را از گناهان كبيره مي‌شمارند اشاره كرد و در اين باره بيان كرد: به دليل اينكه به وسيله‌ي غيبت كردن ايرادات يك نفر آشكار مي‌شود و نارضايتي فرد را در پي دارد و اگر حرف‌هايي كه درباره كسي مي‌زنيم صحت نداشته باشد، باعث مي‌شود كه به شخص تهمت زده باشيم، همين مسئله است كه غيبت را حرام شمرده و از گناهان كبيره قرار داده‌اند. وي افزود: در اسلام براي شخصيت انسان‌ها ارزش بسياري قائل شده‌اند، به همين دليل براي حفظ آبروي يك نفر، اگر شخصي متهم به زنا شود، بايد چهار نفر شاهد بياوريم تا اين مسئله را به اثبات رسانده باشيم. براي حفظ آبروي شخص بايد اين كار انجام شود. اسماعيلي در ادامه مطلب بيان كرد: مواردي هم وجود دارد كه شخصي به دليل گناهي كه انجام داده است، شايد ناراضي نباشد كه عملي را كه انجام داده در نزد ديگران بازگو كنند، اما ممكن است اگر اين مسئله بازگو شود، اين منكر ترويج يافته و براي بسياري از افراد جامعه، به عنوان امري عادي تلقي گردد. مديرعامل مؤسسه دارالقرآن زنجان در ادامه بيان كرد: در گفتار ائمه معصوم در رابطه با غيبت احاديثي نقل شده است، امام كاظم (ع) در اين باره مي‌فرمايند: هر كس پشت سر ديگري چيزي بگويد كه دارا هست و مردم نيز از آن اطلاع دارند غيبت نيست، اما اگر چيزي بگويد كه مردم نمي‌دانند، غيبت انجام داده. رسول گرامي اسلام نيز در اين زمينه مي‌فرمايد: آيا مي‌دانيد غيبت چيست؟ خدا و پيامبر بهتر مي‌دانند. اگر از برادرت چيزي بگويي كه خوش ندارد غيبت كرده‌ای. امام رضا (ع) درباره‌ي غيبت می‌گوید: اگر ايراد كسي كه پرده‌ي حيا را از خود دور نسازد و و بي مهابا گناه كند، در بين مردم بازگو شود، اين امر غيبت نيست. اسماعيلي در ادامه افزود: استماع غيبت مانند اين است كه شخص خوش به غيبت بپردازد، امام علی (ع) مي‌فرمايند: شنونده غيبت مانند غيبت كننده است. وظيفه‌ي ما در اينجا اين است كه مكاني كه در آن غيبت مي‌شود را ترك كنيم. حال با اينكه همه‌ي ما مسلمين مي‌دانيم كه غيبت كردن تا چه اندازه‌اي گناه دارد و نبايد در اين مورد كوتاهي كنيم، اگر فرصتي پيش بيايد و موقعيتي فراهم شود كه ما بتوانيم در مورد كسي حرف بزنيم، آن را مغتنم مي‌شماريم و تا جايي كه امكان دارد غيبت مي‌كنيم. تمام توان خود را در اين زمينه به كار مي‌گيريم و تا جايي كه مي‌شود، پشت سر ديگران حرف مي‌زنيم و نگاه نمي‌كنيم كه در مورد چه كسي غيبت مي‌كنيم، اگر از دست كسي دلخور شويم به اين قضيه فكر نمي‌‌كنيم كه پشت سر او حرف زدن گناه كبيره است، در اين موقعيت كه قرار بگيريم، هر چه كه خواسته‌ي دلمان باشد انجام مي‌دهيم، آنقدر از آن شخص بدگويي مي‌كنيم كه گاهي نظر ديگران را نيز نسبت به آن افراد تغيير مي‌دهيم. با اين همه تفاسير باز هم به بدگويي از ديگران و فاش كردن راز او به افراد ديگر ادامه مي‌دهيم. بايد با خويش به مبارزه برخيزيم و با ديدن عيب‌هاي خود و جست‌وجو در رفتار خود چشم بر عيب‌هاي ديگران بپوشيم، اينگونه اين‌گونه است كه مي‌توانيم ديگر غيبت نكنيم.

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: