پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
يکشنبه ٣١ تير ١٣٩٧  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  مقاله, اخبار برگزیده روز , صفحه اصلی اخبار قرآنی ١٤:٤١   1397/02/26 شماره خبر:  ١٩٣٩٢
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
آداب روزه داری صحیح؛
چگونه تندرستی در روزه داری را آسان کنیم؟
بهترین غذا جهت باز کردن افطار در این فصل، آب جوش ولرم به همراه خرما می باشد . در وعده افطار باید غذاهای لطیف ، زود هضم و سریع الجذب را بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی ازدست رفته خود را تامین کند.

چگونه تندرستی در روزه داری را آسان کنیم؟

 

 به گزارش اتقان؛ بهترین غذا جهت باز کردن افطار در این فصل، آب جوش ولرم به همراه خرما می باشد . در وعده افطار باید غذاهای لطیف ، زود هضم و سریع الجذب را بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی ازدست رفته خود را تامین کند . مانند موارد زیر: 1- آب گوشت بدون کوبیده آن، 2- تخم مرغ عسلی، 3-سوپ جو، 4-خوراک سبزیجات، 5- مربای انجیر،‌ 6- عسل، 7- سرکه با شیره و 8-مربای تمشک.       

 

روزه از نظر معنا و مفهوم نيز عبارت از خودداري از ارتكاب هر عمل و كاري است كه بر خلاف دستورات دين باشد، شخصي كه از روي عمد به غير خدا روي مي‌آورد، چنين كسي روزه‌دار واقعي نيست. همچنين شخصي كه فكرش در گناه غوطه‌ور است، كسي كه قلبش را پر ازكينه،حسد و دشمني در برابر اتحاد ويكرنگي خداپرستان نموده،و براي پراكندگي و تضعيف قدرت آنها مي‌كوشد، و يا روي خوش به ستمگران نشان مي‌دهد و با ابلهان مي‌آميزد و تبهكاران را كمك مي‌كند، روزه‌دار نيست.

 

و همچنين كسي كه با دست و زبان يا با عضو ديگر از اعضايش، باعث اذيت بندگان خدا مي‌شود، و يا موجب اهانت به محارم خدا مي‌گردد، روزه‌دار نيست.

 

«روزه دار،‌ فرشته ای است در صورت انسان»

 

روزه گيرنده فرشته‌اي است به صورت انسان، دروغ نمي‌گويد، در ايمان خود شك نمي‌كند، بدي ديگران را به زبان نمي‌آورد، در خيانت و سوء قصد به ديگري شركت نمي‌نمايند، كسي را فريب نمي‌دهد و اموال مردم را بناحق نمي‌خورد. گاهي خودداري از سخن گفتن را «صوم» مي‌گويند چنانچه در قرآن از زبان مريم مي‌خوانيم كه گويد: « من براي خدا روزه را نذر كردم، بنابراين با هيچ انساني سخن نمي‌گويم و گاهي به كسي كه ايستاده و حركت نمي‌كند «صائم» مي‌‌گويند.

 

محقق بزرگ«ابن منظور» در كتاب خود «لسان العرب» گويد: واژه صوم در اصل به معني خودداري از هر چيز و ترك آن چيز است، و به روزه گيرنده از اين رو «صائم» گويند چون از غذا خودداري مي‌كند، و نيز به اسب ايستاده بخاطر خودداري از علف «صائم» گويند.

 

علامه طباطبائي در كتاب تفسير الميزان  گويد: دو واژه «صيام» و «صوم» مصدر هستند و به معني خودداري از خوردن و آشاميدن و آميزش جنسي و سخن گفتن، ولي بعضي گويند: معني صوم بازداشتن نفس است از آنچه كه به آن هوس و ميل دارد، سپس استعمال آن در آئين اسلام به معني خودداري از امور مخصوصي از آغاز طلوع فجر تا غروب آفتاب از روي نيت، غالب گرديد.

 

امام على عليه السلام فرمود:  صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن.   روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.

 

«تدابیر لازم جهت روزه داری در ماه مبارک رمضان»

 

به دلیل قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل نسبتا گرم هوا و فاصله طولانی بین سحر و افطار ، روزه داری نیاز به رعایت تدابیری دارد تا ضمن حفظ سلامت بدن ، فرد بتواند با این یک ماه روزه داری اخلاط فاسد خود را نیز دفع نماید . لذا بر آن شدیم تا تدابیری که در منابع طب سنتی توسط حکما برای چنین زمانهایی بیان شده است را به اجمال بیان کنیم تا با رعایت این موارد انشاء الله بتوانید روزه داری آسانتری را تجربه کنید .

 

در وعده افطار چه بخوریم و با چه غذاهایی باید شروع کنیم

 

بهترین غذا جهت باز کردن افطار در این فصل، آب جوش ولرم به همراه خرما می باشد . در وعده افطار باید غذاهای لطیف ، زود هضم و سریع الجذب را بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی ازدست رفته خود را تامین کند . مانند موارد زیر :  1- آب گوشت بدون کوبیده آن.    2- تخم مرغ عسلی     3-سوپ جو      4-خوراک سبزیجات     5- مربای انجیر    6-عسل    7- سرکه با شیره     8-مربای تمشک       

 

چند نکته مهم:

 

- استفاده از غذاهای غلیظ در وعده افطار باعث می شود که هم معده خالی سنگین شده و معده دچار ضعف شدید میشود ، ضمن اینکه زمانی که طول می کشد تا انرژی به تن برگردد بین 8 تا 12 ساعت است ، پس شخص در ضعف به سر می برد ، ضمنا در وعده سحر میل به غذا کم می شود و شخص در طول روز احساس گرسنگی را تجربه می کند .

 

استفاده از آب یخ و هر شربتی که در آن یخ باشد و هندوانه و میوه های خنک در کنار وعده افطار به هیچ وجه مورد تائید حکمای طب سنتی نیست چرا که عامل اصلی مشکلات گوارشی خواهد بود و باعث بیماری کبد چرب و سنگ کیسه صفرا و بسیاری از بیماریهای دیگر خواهد شد.  ضمن اینکه در رفع عطش کارساز نخواهد بود . چاره آن کمی صبر است و آب ولرم جوشیده که بعد از حدود نیم ساعت این مشکل کاملا برطرف خواهد شد .

 

 از افطار تا سحر چه بخوریم ؟ چگونه بر تشنگی غلبه کنیم ؟

 

بهترین موادی که باید در فاصله افطار تا سحر خورده شود استفاده از شربتها و میوه های زیراست :

 

یک:  شربتهایی که در آن از خاکشیر – تخم شربتی – قدومه شیرازی و بارهنگ و.... استفاده شده باشد . (هم برای گرم مزاجان و هم برای سرد مزاجان مفید است) .

 

دو:  شربت آبلیمو،آب زرشک ،سرکه انگبین،عرق کاسنی باعسل و... برای کسانیکه گرم مزاجند بسیار خوب است و سرد مزاجان باید کمتر استفاده کنند .

 

سه: میوه هایی مثل : هندوانه،خربزه، طالبی، گرمک،آلبالو،زرد آلو  و گیلاس توصیه می شود با فاصله دو ساعت از وعده افطار میل شود.بهتراست این میوه ها براساس مزاج میل شود. مثلا کسی که گرم است هندوانه و آلبالو و... و کسی که سرد مزاج است خربزه و گیلاس و...میل کند.

 

در وعده سحر چه بخوریم که احساس گرسنگی و تشنگی نکنیم

 

در وعده سحر توصیه شده است غذاهای سنگین و دیر هضم و غلیظ که شور و پرادویه نباشند استفاده گردد . ضمنا توصیه می شود که از شربتهایی که گفته شد قبل از شروع وعده سحر، یک تا  دو لیوان میل شود .

 

غذاهایی مثل : کوبیده آبگوشت، حلیم - هر غذای گوشتی با برنج -  عدسی، نان و پنیر و گردو و سبزی خوردن  ارده با شیره انگور شامی با گوشت.

 

  نکات :

 

 - استفاده از سالاد (گوجه ، خیار ، کاهو) در وعده سحر توصیه  میشود.

 

 طرزتهیه سس :  مواد زیر را باتوجه به ذائقه خودتان مخلوط کنید و به عنوان سس در سالاد استفاده کنید:  روغن زیتون + عسل + رب انار + لیمو ترش

 

 - استفاده از ماست باعث فساد غذاهای گوشتی شده ومعده دچار مشکلات گوارشی می شود.

 

- یک ساعت بعد از وعده سحر نخوابید تا معده بتواند هضم اول را به خوبی انجام دهد.

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: